Wykonawca źle wyremontował komin - jak pociągnąć go do odpowiedzialności?

2014-07-09 13:30

Zwracamy się o udzielenie porady w następującej sprawie. W 2009 roku latem wykonany był remont komina dymowego i przyległych 4 kanałów wentylacyjnych. Remont polegał na rozebraniu starego komina i wykonaniu nowego w części od powierzchni dachu płaskiego na wysokość około 1,5 m. Nadbudowę wykonano z cegły klinkierowej- kratówka, używając zaprawy, która obecnie kruszy się w palcach (napewno nie cementowa), spoiwo zafugowano.   Czapę komina dymnego i kanałów wentylacyjnych wykonano z tej samej cegły -kratówki- zaspoinowanej i wytynkowanej od góry. Wiosną w 2013 r. coś działo sie z kominem - dym wydobywał sie z komina zasłaniając widoczność na drodze (dom - 4 kondygnacje) - zjawili się strażacy (straż tuż obok.) Po tym incydencie okazało sie, że komin jest uszkodzony. Spękaniu uległa czasza komina, w górnej jego części nastąpiło pęknięcie czterech warstw cegły. Cegły w szczytowej części komina uległy rozlużnienieniu, ale nie rozsypały się, można je było z łatwością wyjąć, gdyż zaprawa, którą były spojone zmieniła się na jasno stalowy puder.   W szczytowej części komina szczelina miała szerokość 1,5 cm. W dolnej części komina wystąpiły lekkie widoczne pęknięcia pionowe na trzech warstwach cegieł. W dolnej części komina z łatwością można oddzielić fugę od zaprawy, która ma konsystencję popiołu. Naszym zdaniem do remontu komina użyto niewłaściwych materiałów:   cegły kratówki zamiast pełnej. Niewłaściwej lub złej jakości zaprawy, nieodpornej na wyższą temperaturę występującą w kominie dymnym, Wadliwe i niefrasobliwe wykonanie czopa na kominie.   Zwróciliśmy sie do wykonawcy o naprawienie szkody- ten oświadczył, że komin został wykonany zgonie ze sztuką budowlaną, a że sie rozsypał to wina inwestora, a nasze pretensje są nieuzasadnione. W związku z powyższym bardzo prosimy o pomoc w tej sprawie i udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na nasze pytania:   Na jaki okres udzielana jest gwarancja lub rękojmia na wykonanie komina. Czy po wygaśnięciu gwarancji lub rękojmi możemy domagać się naprawienia szkody. Czy zużyte materiały i wadliwe wykonane prace nie były bezpośrednio przyczyną rozsypania się komina dymowego, do którego podłączony był piec co obsługujący 8 mieszkań?

Z przedstawionego opisu wynika, że wykonawca wypiera się oczywistej odpowiedzialności za robotę wykonaną niezgodnie z wiedzą techniczną. Normalnie są 3 lata na dochodzenie praw przez inwestora, ale w tym wypadku sprawa jest poważniejsza.

 

Ważne jest czy Państwo posiadacie pisemną umowę zawartą z wykonawcą i dokumenty zapłaty za wykonanie robót przy kominie. Nasza odpowiedź nie będzie wiążąca prawnie. Najpierw proszę pisemnie za potwierdzeniem odbioru, wezwać wykonawcę do usunięcia usterek, z informacją w tym piśmie, że jeżeli nie wykonawca przystąpi do określonego terminu (np. do tygodnia czasu) do robót naprawczych powołacie Państwo osobę uprawniona do wydania orzeczenia technicznego w sprawie złego stanu komina i przyczyn jego powstania. W piśmie proszę także poinformować wykonawcę, że jeżeli nie przystąpi do usuwania usterek to będziecie także od niego dochodzić kosztów orzeczenia technicznego.

 

Jeżeli wykonawca nie przystąpi do usuwania usterek to proszę jak najszybciej zamówić orzeczenie techniczne w sprawie komina u osoby z uprawnieniami budowlanymi i posiadającej aktualne świadectwo z odpowiedniej regionalnej Izby Inżynierów Budownictwa. Takie orzeczenie będzie kosztować około 1000 zł netto. Po otrzymaniu ekspertyzy proszę pisemnie wezwać wykonawcę do wizji lokalnej z udziałem osoby, która sporządzi orzeczenie i proszę spisać notatkę służbową z tego spotkania (w redakcji notatki powinna pomóc osoba, która sporządzi orzeczenie techniczne).

 

Jeżeli dalej wykonawca będzie ociągał się z usunięciem (oczywiście na jego koszt) usterek to należy zebrać odpowiednie dokumenty i podać go do sądu.